11 april 2019
De Vakcentrale voor Professionals (VCP) vindt dat bedrijven en overheid alerter moeten zijn op werkstress. Ze moeten sneller onderkennen dat veranderingen in de organisatie en bezuinigingen grote gevolgen hebben op de gezondheid van de professional en de manier waarop die zijn werk kan doen. Dat zegt de VCP naar aanleiding van vandaag gepubliceerde cijfers over informatiestress door het CBS. Daaruit komt onder meer naar voren dat een op de drie mensen moeite heeft om alle informatie die op hen afkomt in de vorm van bijvoorbeeld e-mails of tweets te verwerken. Dit speelt met name onder hoger opgeleiden.
Probleem speelt al jaren
Uit de cijfers blijkt dat het probleem zich vooral voordoet in de het onderwijs, de gezondheidszorg en de ICT. “Vorig jaar ging het om meer dan 2 miljoen mensen, dat is een gigantisch aantal”, zegt VCP-voorzitter Nic van Holstein. “Al jaren hebben mensen last van informatiestress. Ook de verhoogde werkdruk door de bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben hun sporen nagelaten. Mensen kunnen het werk gewoon niet aan, het is eenvoudigweg te veel.”
Verantwoordelijkheid nemen
De VCP vindt dat zowel bedrijven als de overheid aan zet zijn door te investeren in de preventie van werkstress. Dat betekent onder meer dat de financiering en personeelssterkte op peil moet zijn en dat werknemers moeten beschikken over goede voorzieningen. Met name onder jonge professionals is steeds vaker sprake van uitval door werkstress. VCP-voorzitter Nic van Holstein: “Juist nu de economie groeit en de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt is het belangrijk om te investeren in die preventie van werkstress. Dat is uiteindelijk goedkoper dan ziekteverzuim voor zowel overheid als maatschappij.”