30 april 2019
Het Jongerenplatform van de Sociaal-Economische Raad (SER), waar VCP Young Professionals zitting in heeft, gaat in gesprek met jonge professionals over hun toekomstplannen en belemmeringen tijdens de loopbaan. De input wordt gebruikt voor het rapport ‘Ontplooiingskansen van jongeren’ dat de SER op verzoek van het kabinet rond de zomer zal uitbrengen.
Kansen en belemmeringen
De verkenning richt zich op vier belangrijke mijlpalen in het leven van jongeren: Gaan studeren, de eerste baan, de eerste eigen woning en het starten van een gezin. Het gesprek met de jong professionals richt zich op het ophalen van persoonlijke ervaringen van jongeren op thema’s als prestatiedruk, doorgroeimogelijkheden als starter, wisselen van baan, combinatie werk en privé en woningnood. Naast jonge professionals is het Jongerenplatform ook in gesprek gegaan met studenten en jonge ondernemers.
Resultaten enquête
Eerder heeft het Jongerenplatform al een enquête gehouden om zo veel mogelijk informatie bij jongeren op te halen. De resultaten van de enquête moeten nog verder worden geanalyseerd, maar een eerste uitkomst laat zien dat jongeren veel last hebben van stress en zich zorgen maken over geschikte woonruimte.
VCP Young Professionals
VCP Young Professionals heeft zitting in het Jongerenplatform en richt zich op jonge professionals die aan het begin van hun loopbaan staan. Het is een netwerk waar jonge professionals hun ervaringen kunnen uitwisselen en de belangen van jonge professionals behartigt in het sociaaleconomisch overleg. Kijk voor meer informatie op: https://vcp.nl/over-vcp/4236/vcp-young-professionals/.
Over het SER Jongerenplatform
Het SER Jongerenplatform bestaat uit een samenwerking tussen de SER en een aantal
jongerenorganisaties: VCP Young Professionals, CNV Jongeren, FNV Jong, Jong AWVN, Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), Jong Management, Jongerenorganisatie beroepsonderwijs (JOB), Landelijke studentenvakbond (LSVB) en Nationale Jeugdraad (NJR). Kijk voor meer informatie op: www.ser.nl/serjongerenplatform.